
Numer telefonu pacjenta na e-recepcie – klucz do jego…
Brak numeru telefonu pacjenta na e-recepcie utrudnia farmaceutom szybki kontakt w sytuacjach kryzysowych. Mimo apelu środowiska farmaceutycznego, Ministerstwo Zdrowia nie planuje zmian w tym zakresie. Jakie są konsekwencje tego stanu rzeczy?
Znaczenie numeru telefonu pacjenta w praktyce farmaceutycznej
W codziennej pracy farmaceuci napotykają sytuacje, w których konieczny jest pilny kontakt z pacjentem − na przykład w wypadku błędnie wydanego leku. Brak bezpośredniego kontaktu opóźnia reakcję i może zagrażać zdrowiu pacjenta. Obecnie, aby skontaktować się z pacjentem, farmaceuci muszą korzystać z pośrednich metod, takich jak kontakt z przychodnią, co często jest utrudnione poza godzinami pracy placówki. W skrajnych przypadkach zdarzało się, że farmaceuci prosili o pomoc policję, aby dotrzeć do pacjenta .
Obowiązujące regulacje prawne dotyczące danych kontaktowych pacjenta
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, pacjent może otrzymać e-receptę w formie SMS-a lub e-maila. Numer telefonu nie jest jednak automatycznie przekazywany farmaceucie podczas realizacji recepty. Ministerstwo Zdrowia odrzuciło propozycję umieszczania numeru telefonu pacjenta na e-recepcie, argumentując to ochroną danych osobowych i brakiem podstaw prawnych do takiego działania. Jako uzasadnienie przytaczany jest fakt, że numer telefonu pacjenta można znaleźć w Internetowym Koncie Pacjenta (IKP), do którego w założeniu dostęp mają lekarze i farmaceuci. Niestety nie wszyscy korzystają z tej funkcjonalności, a poza tym farmaceuta musi mieć nadane przez pacjenta uprawnienia, by uzyskać dostęp do takich danych. W efekcie farmaceuci nie mają łatwego dostępu do danych kontaktowych pacjenta, co utrudnia szybką interwencję w sytuacjach wymagających natychmiastowego działania.
Próby zmian i stanowisko środowiska farmaceutycznego
Środowisko farmaceutyczne wielokrotnie apelowało o zmianę przepisów, wskazując na realne zagrożenia dla zdrowia pacjentów wynikające z braku możliwości szybkiego kontaktu. W ostatniej petycji skierowanej do Ministerstwa Zdrowia podkreślano, że umieszczenie numeru telefonu na e-recepcie mogłoby znacząco poprawić bezpieczeństwo pacjentów. Mimo tych apeli, resort zdrowia pozostaje nieugięty, wskazując na brak podstaw prawnych do wprowadzenia takich zmian.
Czy głos farmaceutów zostanie w końcu usłyszany?
Obecnie na recepcie oprócz imienia i nazwiska pacjenta są jedynie adres i numer PESEL. Co istotne − nierzadko adres zameldowania na recepcie nie jest tożsamy z miejscem zamieszkania, co może dodatkowo wprowadzać farmaceutę w błąd. Przede wszystkim brakuje jednak numeru telefonu, by w awaryjnych sytuacjach można było się z chorym szybko skontaktować i uzgodnić z nim rozwiązanie w przypadku pomyłki. We wspomnianej już petycji przywołano konkretne przypadki, kiedy aptekarze próbowali za wszelką cenę dotrzeć do pacjenta. Warto podkreślić również fakt, że recepta niejednokrotnie jest realizowana w aptece oddalonej o kilkadziesiąt kilometrów od miejsca zamieszkania chorego. Wielu pacjentów kupuje bowiem leki w przypadkowych aptekach, np. w trakcie podróży. To obrazuje jak ważne jest wprowadzenie opisywanych zmian. Niestety pozostaje nam czekać na rozwój sytuacji.
Źródła:
- https://www.rynekzdrowia.pl/Farmacja/Szukaja-kontaktu-do-pacjenta-przez-policje-albo-u-soltysa-Wystarczylby-numer-telefonu-na-recepcie,266697,6.html (dostęp 20.04.2025 r.)
- https://www.medonet.pl/biznes-system-i-zdrowie/trendy-w-ochronie-zdrowia,farmaceuci-apeluja-o-zmiany-w-receptach–konieczna-byla-interwencja-policji,artykul,07415564.html (dostęp 20.04.2025 r.)
- https://www.gov.pl/web/zdrowie/petycja-z-2-grudnia-2024-r-w-sprawie-zwiekszenia-bezpieczenstwa-osob-kupujacych-farmaceutyki-tj-obowiazku-umieszczenia-nr-tel-pacjenta-na-e-recepcie-i-weryfikacji-wieku-w-sprzedazy-pozaaptecznej-lekow-i-supl-diety (dostęp 20.04.2025 r.)