Antykoncepcja awaryjna w aptekach – kontrowersje wokół programu pilotażowego
Środowisko farmaceutyczne wciąż rozgrzewa temat pilotażu dotyczącego antykoncepcji awaryjnej w aptekach. To temat, który generuje ostatnio najwięcej wątpliwości. Dwa ostatnie wątki dotyczą możliwości oznakowania aptek i w pełni suwerennej decyzji farmaceuty.
Oznakowanie aptek?
Kwestia związana z możliwością reklamowania się aptek została ostatni raz uregulowana w 2012 roku. Od tego czasu wiele się zmieniło. Apteki nie są już tymi samymi placówkami. Świadczą wiele dodatkowych usług. Wytyczne dotyczące tego wątku zamieszczone są w artykule 94a ustawy Prawo Farmaceutyczne. Powszechnie znany jest fakt, że polskie przepisy w tej kwestii są jednymi z najbardziej surowych w Europie. Pojawiły się jednak wzmianki o rozważnej możliwości ich złagodzenia. Farmaceuci pracujący w zawodzie od wielu lat pamiętają czasy wszechobecnych reklam „leków za grosz” i zgodnie przytakną, że całkowita liberalizacja przepisów nie byłaby korzystnym zjawiskiem. Prawdą jest jednak także, że apteka musi dysponować zgodnymi z prawem narzędziami do komunikowania pacjentowi o wykonywanych w niej usługach dodatkowych (np. przeglądach lekowych). Czy tak się stanie? I na jakich zasadach takie informacje miałyby być umieszczane poza apteką? To się okaże już wkrótce.
Podobne wątpliwości dotyczą oznakowania aptek biorących udział w programie pilotażowym w zakresie usług farmaceuty dotyczących zdrowia reprodukcyjnego Farmaceuci zgłaszali tę kwestię już w trakcie konsultacji publicznych rozporządzenia w sprawie pilotażu. Pozostała ona jednak nierozwiązana. Dopiero po licznych publikacjach na ten temat, resort zdrowia zareagował i wspomniał, że pracuje nad tym, aby apteki miały taką możliwość bez ryzyka kar za złamanie zakazu reklamy.
Farmaceuta i jego w pełni samodzielna decyzja
Kolejnym kontrowersyjnym wątkiem jest samodzielność w podejmowaniu decyzji. W związku z wejściem w życie rozporządzenia Ministra Zdrowia z 29 kwietnia 2024 r. w sprawie programu pilotażowego w zakresie usług farmaceuty dotyczących zdrowia reprodukcyjnego oraz zarządzenia Nr 48/2024/DGL Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ) z 30 kwietnia 2024 r. w sprawie programu pilotażowego w zakresie usług farmaceuty dotyczących zdrowia reprodukcyjnego, Prezes NFZ podkreślił, że zgodnie z ustawą o zawodzie farmaceuty, farmaceuta jest niezależny w podejmowaniu decyzji w zakresie czynności zawodowych. Przy ich podejmowaniu farmaceuta ma na uwadze wyłącznie dobro pacjenta. Nie jest związany w tym zakresie poleceniem służbowym, a podmiot prowadzący aptekę ma obowiązek umożliwić farmaceucie w pełni samodzielne podejmowanie decyzji. Równocześnie Prezes NFZ informuje, że zarówno wymaganie przez farmaceutę przedstawienia przez małoletniego pacjenta zgody przedstawiciela ustawowego na udzielenie tych usług, jak i odmowa przez farmaceutę udzielenia usług objętych wspomnianym programem pilotażowym na rzecz pacjentów małoletnich, którzy nie ukończyli 18. roku życia, spowodowana brakiem zgody przedstawiciela ustawowego, nie będą stanowić naruszenia zasad realizacji ww. programu pilotażowego.
red.
Źródła:
- www.nia.org.pl/2024/05/14/komunikat-prezesa-nfz-ws-realizacji-programu-pilotazowego-w-zakresie-uslug-farmaceuty-dotyczacych-zdrowia-reprodukcyjnego.
- https://mgr.farm/aktualnosci/czy-juz-niedlugo-zakaz-reklamy-aptek-ulegnie-zmianie-wszystko-wskazuje-na-to-ze-tak.
- www.nfz.gov.pl/aktualnosci/aktualnosci-centrali/pilotaz-uslug-farmaceuty-w-zakresie-zdrowia-reprodukcyjnego-trwa-nabor-wnioskow-dla-aptek-lista-naborow,8602.html