Usługa Nowy Lek
Działania farmaceutów w ramach usługi Nowy Lek stanowią element opieki farmaceutycznej. Głównym celem tego świadczenia jest poprawa bezpieczeństwa farmakoterapii oraz optymalizacja jej efektywności w przypadku pacjenta stosującego nowo zlecony lek.
Czym jest usługa Nowy Lek?
Usługa Nowy Lek zapewnia wsparcie dla chorego, któremu lekarz przepisał nowy produkt leczniczy (zarówno w momencie zdiagnozowania choroby, jak i podczas kontynuowania leczenia). Przez nowy lek rozumie się jednak nie tylko nową substancję czynną, ale też nową postać leku (np. tabletki o modyfikowanym uwalnianiu) lub też zmienioną drogę podania. Nie ma znaczenia czy jest to cząsteczka zupełnie nowa na rynku leków, czy też posiadająca już udokumentowane, długie stosowanie. Celem usługi jest dostarczenie pacjentowi informacji na temat rozpoczynanej terapii, ocena stosowania się do zaleceń i udzielenie wsparcia w pierwszym miesiącu przyjmowania nowego leku. W każdym przypadku to farmaceuta ostatecznie zadecyduje, rozważając dany przypadek indywidualnie, czy takie świadczenie jest zasadne. Warto podkreślić, że jest to usługa odrębna od Przeglądu Lekowego (który może być dodatkowo zlecony przez farmaceutę w przypadku bardziej złożonej terapii).
Dlaczego usługa Nowy Lek jest tak potrzebna?
Choroby przewlekłe stanowią jedną z najczęstszych przyczyn zgonów na świecie. Badania pokazują, że pacjenci, mimo prawidłowo postawionej diagnozy i odpowiednio dobranego leczenia, nie zawsze osiągają zamierzony efekt w terapii. Jedną z przyczyn tego jest niestosowanie się pacjentów do zaleceń. Pacjent pomija pojedyncze dawki leku, odstawia lek na jakiś czas albo też modyfikuje zalecony przez lekarza schemat dawkowania itp. Przyczyn takiego zachowania jest wiele. Wśród powodów pacjenci wymieniają obawę przez występowaniem działań niepożądanych, problem ze stosowaniem leku (np. brak umiejętności wykonania inhalacji lub też niewygodny schemat dawkowania itp.). To dlatego usługa Nowy Lek jest tak potrzebna. Farmaceuta, w ramach tej usługi, ma dłuższy, bardziej intymny kontakt z pacjentem. Przekazuje mu bez pośpiechu informacje o nowym leku, o jego działaniu, zasadach stosowania, ewentualnych działaniach niepożądanych, ryzyku ich wystąpienia i sposobach zapobiegania. Jednocześnie podczas rozmowy z pacjentem, farmaceuta ma możliwość poznania i rozwiania jego wątpliwości związanych z nowym lekiem. To przekłada się między innymi na: poprawę przestrzegania zaleceń, poprawę stopnia zaangażowania pacjenta w stan własnego zdrowia, zmniejszenie strat lekowych, zmniejszenie liczby przyjęć do szpitala z powodu działań niepożądanych farmakoterapii, zwiększenie bezpieczeństwa farmakoterapii, oszczędności dla systemu ochrony zdrowia i samego pacjenta.
Jakie schorzenia są objęte usługą Nowy Lek?
Usługa skierowana jest do pacjenta, który otrzymał nowy lek w ramach terapii choroby przewlekłej. Usługa Nowy Lek może więc obejmować pacjentów z takimi chorobami przewlekłymi jak: nadciśnienie tętnicze, astma, przewlekła obturacyjna choroba płuc, cukrzyca, hiperlipidemia, osteoporoza, dna moczanowa, jaskra, padaczka, choroba Parkinsona, nietrzymanie moczu, niewydolność serca, przebyty ostry zespół wieńcowy, migotanie przedsionków, choroby zakrzepowo-zatorowe, przebyty udar czy choroba wieńcowa serca.
Jak realizowana jest usługa Nowy Lek?
Usługa ta jest konsultacją farmaceutyczną, która składa się z trzech uzupełniających się etapów. Rekomenduje się, aby podczas spotkania z pacjentem zapewniona była intymność rozmowy. Najlepszym do tego miejscem jest pokój opieki farmaceutycznej. Na początku realizowane jest spotkanie wstępne. Kolejne wizyty to: interwencyjna i kontrolna, które nie muszą odbywać się stacjonarnie. Mogą być bowiem przeprowadzone także za pomocą narzędzi teleinformatycznych. Pomiędzy poszczególnymi wizytami powinien być zachowany minimum 7-dniowy odstęp. Istotne jest również, żeby usługa zakończyła się nie później niż 30 dni od daty zrealizowania recepty. Warto podkreślić, że usługa nie jest powiązana z wykupieniem leku w tej konkretnej aptece. To oznacza, że można ją świadczyć w innej placówce niż ta, w której została zrealizowana recepta.
Podsumowanie
Opracowane przez Zespół ds. Standaryzacji Opieki Farmaceutycznej Naczelnej Izby Aptekarskiej we współpracy z Ogólnopolską Sekcją Opieki Farmaceutycznej Polskiego Towarzystwa Farmaceutycznego „Zalecenia dotyczące postępowania u chorych objętych świadczeniem w ramach usługi farmaceutycznej Nowy Lek” wychodzą naprzeciw działaniom podejmowanym w celu opracowania standaryzacji tej usługi. Warto zapoznać się z tym szczegółowym opracowaniem dostępnym na stronie: https://opiekafarmaceutyczna.nia.org.pl/usluga-opieki-farmaceutycznej-nowy-lek/.
Źródła:
https://opiekafarmaceutyczna.nia.org.pl/usluga-opieki-farmaceutycznej-nowy-lek/
Usługa farmaceutyczna „Nowy Lek” w pytaniach i odpowiedziach [WYWIAD]