Zmiany w reklamach produktów leczniczych
Do konsultacji publicznych oddano właśnie projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniający rozporządzenie w sprawie reklamy produktów leczniczych. 8 kwietnia opublikowano go w Rządowym Centrum Legislacji. Proponowane przepisy wprowadzają ważne zmiany w reklamie produktów leczniczych.
Uzasadnienie potrzeby zmian
„Obecne ostrzeżenie nie wykazuje potencjału do budowania pożądanych postaw u odbiorców, służących bezpieczeństwu stosowania produktów leczniczych zgodnie z ulotką. Powyższa sytuacja wpływa niekorzystnie na odbiorcę przekazu reklamowego, bardzo słabo reagującego na odczytane ostrzeżenie, co w konsekwencji może wpływać na nierozsądną i nieodpowiedzialną konsumpcję leków. Proponowane nowe brzmienie ostrzeżeń buduje u odbiorcy pożądany nawyk konieczności zapoznawania się z ulotką informacyjną dołączoną do opakowania, która zawiera informacje dotyczące bezpiecznego dawkowania, stosowania zgodnie ze wskazaniami oraz z wszelkimi przeciwwskazaniami do stosowania produktu leczniczego. Należy podkreślić, że ostrzeżenie nie było zmieniane od dnia wejścia w życie rozporządzenia (tj. od 28 listopada 2008 roku). Jednocześnie zjawisko stałego wzrostu liczby reklam produktów leczniczych zawierających przedmiotowe ostrzeżenie, a tym samym jego powtarzalność, kierowanych do publicznej wiadomości za pośrednictwem stacji telewizyjnych, radiowych oraz innych mediów, wywołuje u adresata reklamy znużenie jego treścią i negatywne odniesienie się do jego treści, co może skutkować nadmierną i nierozważną konsumpcją produktów leczniczych stosowanych w samoleczeniu, a zatem bez kontroli lekarza. Wprowadzenie ostrzeżenia w trzech różniących się wersjach, lecz z zachowaniem głównego przekazu zwróci uwagę odbiorcy na nowy element reklamy oraz zawarty w nim przekaz. Odbiorca reklamy z jedną wersją ostrzeżenia (jak było dotychczas) mógł ignorować jego treść, gdyż słyszał lub czytał takie ostrzeżenie wielokrotnie” – czytamy w uzasadnieniu.
O jakich nowych ostrzeżeniach mowa?
W projektowym rozporządzeniu pojawiają się jego trzy wersje:
- To jest lek. Dla bezpieczeństwa stosuj go zgodnie z ulotką dołączoną do opakowania. Nie przekraczaj maksymalnej dawki leku. W przypadku wątpliwości skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą;
- To jest lek. Dla bezpieczeństwa stosuj go zgodnie z ulotką dołączoną do opakowania i tylko wtedy, gdy jest to konieczne. W przypadku wątpliwości skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą;
- To jest lek. Dla bezpieczeństwa stosuj go zgodnie z ulotką dołączoną do opakowania. Zwróć uwagę na przeciwwskazania. W przypadku wątpliwości skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą.
Warto podkreślić, że odstąpiono od obowiązku wymieniania przeciwwskazań do stosowania produktu leczniczego w reklamie skierowanej do publicznej wiadomości. Tekst odnoszący się do przeciwwskazań uznano bowiem za niezrozumiały. Przewiduje się oczywiście przepis przejściowy stanowiący, że reklama, której rozpowszechnianie rozpoczęto przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, a niespełniająca nowych wymogów, będzie mogła być rozpowszechniana po tym dniu, jednak nie dłużej niż 6 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia. Po tym czasie, wszystkie reklamy muszą odpowiadać zmienionym wymaganiom.
Podsumowanie
Zdaniem Ministerstwa Zdrowia kierunkiem zmian powinno być zapewnienie uważniejszego odbioru przez pacjentów ostrzegawczych treści reklam produktów leczniczych, co przyczyni się do rozsądniejszego stosowania produktów leczniczych. Resort zwraca też uwagę, że dotychczasowe ostrzeżenie spowodowało znużenie jego treścią. Przez to odbiorca reklamy mógł je ignorować. Oby przyniosło to pożądany rezultat.