Kodeks Etyki Farmaceuty RP, czyli nowelizacja Kodeksu Etyki Aptekarza…
Dokładnie 13 marca 2024 r. weszła w życie nowelizacja Kodeksu Etyki Aptekarza RP, którą pod koniec stycznia uchwalił Krajowy Zjazd Aptekarzy. Od teraz jest to Kodeks Etyki Farmaceuty RP, a wprowadzone zmiany regulują ważne obszary działalności wszystkich farmaceutów (również tych wykonujących swój zawód poza apteką).
Jak wyglądały prace nad kodeksem?
Obowiązujący wcześniej Kodeks Etyki Aptekarza Rzeczypospolitej Polskiej wprowadzony został w 2012 r. Od momentu jego uchwalenia upłynęło więc ponad 10 lat. Biorąc pod uwagę zachodzące zmiany, zaistniała potrzeba jego przebudowy. Prace nad nową wersją Kodeksu Etyki Aptekarza rozpoczęły się w maju 2021 roku. Wtedy to Naczelna Rada Aptekarska utworzyła zespół do opracowania zmian w Kodeksie Etyki Farmaceutycznej, który opracował projekt. Przekazany następnie do wszystkich Okręgowych Izb Aptekarskich w celu zebrania opinii i szerszego spojrzenia na zawód farmaceuty. Po przeanalizowaniu wszystkich uwag, powstał ostateczny kształt Kodeksu, który został przyjęty przez Krajowy Zjazd Aptekarzy pod koniec stycznia. Wszedł w życie dokładnie 13 marca.
Czym jest kodeks?
Kodeks Etyki Farmaceuty Rzeczypospolitej Polskiej stanowi zbiór zasad, reguł i norm, określających, co jest moralne i słuszne w zawodzie farmaceuty. Farmaceuta używa swej całej wiedzy i umiejętności dla przekazania pacjentowi odpowiednich w jego dolegliwościach środków leczniczych, dbając przy tym o przekazanie mu rzetelnej, pełnej i zrozumiałej informacji o produktach leczniczych i wyrobach medycznych. Farmaceuta, polecając pacjentowi produkt leczniczy, wyrób medyczny lub jego wyposażenie, środek spożywczy specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub suplement diety, kieruje się aktualną wiedzą, kryterium skuteczności oraz bezpieczeństwa stosowania poleconego produktu, wyrobu, środka lub suplementu. Wyboru farmaceuta dokonuje kierując się jedynie dobrem pacjenta. Farmaceuta nie narzuca swych świadczeń lub usług pacjentom oraz nie pozyskuje pacjentów w sposób niezgodny z zasadami etyki i deontologii zawodowej oraz zasadami lojalności wobec innych farmaceutów.
Farmaceuta a reklama
Nowelizacja Kodeksu wprowadza również istotne doprecyzowanie w zakresie reklamy. Zgodnie z kodeksem farmaceuta nie reklamuje siebie oraz swoich usług. Nie uczestniczy w reklamie usług farmaceutycznych, jak i ich promocji niezgodnej z prawem lub dobrymi obyczajami. W przypadku farmaceuty wykonującego zawód poza apteką, reklamy nie stanowi informacja o: adresie wykonywania zawodu, rodzaju i zakresie wykonywanej działalności, tytułach zawodowych i naukowych posiadanych przez farmaceutę, a także odbytych formach ustawicznego rozwoju zawodowego. Zakazane jest reklamowanie przez farmaceutę produktów leczniczych, wyrobów medycznych, suplementów diety, a także żywności specjalnego przeznaczenia, oraz uczestniczenie w każdej innej reklamie, która mogłaby naruszać godność zawodu farmaceuty lub podważać zaufanie do tego zawodu. Farmaceuta unika działalności przyczyniającej się do zwiększania konsumpcji produktów leczniczych.
Nie tylko farmaceuta pracujący w aptece
Każdy farmaceuta powinien starannie zapoznać się z kodeksem, bo reguluje on kilka istotnych obszarów dotyczących pracy zarówno tych farmaceutów, którzy praktykują w aptekach, jak i tych wykonujących swój zawód np. w komercyjnych gabinetach opieki farmaceutycznej.
Źródła:
- https://loia.pl/page/258-kodeks-etyki-farmaceuty-rzeczypospolitej-polskiej
- https://oia.waw.pl/wp-2.