Abonament
- przez k.basista
Zamów online
Ocena prawna
W związku z nowelizacją ustawy Prawo farmaceutyczne, która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2012 r., przedstawiamy Państwu ocenę prawną przygotowaną przez doktora Marka Świerczyńskiego, specjalistę od prawa farmaceutycznego z kancelarii prawnej Pharmaceutical Law, Healthcare and Product Liability Baker & McKenzie Krzyżowski i Wspólnicy sp. k., dotyczącą czasopism dla pacjentów aptek:
Dotyczy to miesięczników [...] zawierających jedynie reklamy produktów leczniczych OTC, suplementów diety, kosmetyków i wyrobów medycznych oraz artykuły redakcyjne, przy czym miesięczniki te nie zawierają reklam aptek ani ich działalności. [...]
Powyższa ocena znajduje oparcie w następujących przepisach prawnych:
Zgodnie z art. 94a ust. 1 ustawy Prawo farmaceutyczne w wersji obowiązującej od 1 stycznia 2012 r. zabroniona jest reklama aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności. Nie stanowi reklamy informacja o lokalizacji i godzinach pracy apteki lub punktu aptecznego. Z kolei ust. 2–4 stanowią, że wojewódzki inspektor farmaceutyczny sprawuje nadzór nad przestrzeganiem przepisów ustawy w zakresie działalności reklamowej aptek i punktów aptecznych oraz placówek obrotu pozaaptecznego. W razie stwierdzenia naruszenia ww. przepisów wojewódzki inspektor farmaceutyczny nakazuje, w drodze decyzji, zaprzestanie prowadzenia takiej reklamy. Decyzji, o której mowa powyżej, nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności.
Sankcje z tytułu naruszenia powyższego przepisu określa art. 129b ustawy Prawo farmaceutyczne. Przewidzianej w nim karze w wysokości do 50 000 złotych podlega ten, kto wbrew przepisom art. 94a prowadzi reklamę apteki. Karę pieniężną nakłada wojewódzki inspektor farmaceutyczny w drodze decyzji administracyjnej. Przy ustalaniu wysokości kary uwzględnia się w szczególności okres, stopień oraz okoliczności naruszenia przepisów ustawy, a także uprzednie naruszenie przepisów.
Z powyższego wynika, że:
1) zakazana na podstawie tego przepisu jest reklama aptek, a nie reklama produktów leczniczych czy udostępnienie w aptece czasopism (niezawierających reklam aptek bądź ich działalności; czasopismo zawierające dozwolone formy reklamy leków i innych produktów nie naruszy nowych przepisów. Przepis nie zabrania wydawania czasopism przez podmioty niebędące aptekami, o ile pisma te nie zawierają reklam aptek czy ich działalności;
2) przepisy o reklamie leków dopuszczają możliwość udostępnienia pacjentom materiałów reklamowych w aptece, w szczególności reklam produktów leczniczych OTC, co jednoznacznie wynika z rozporządzenia w sprawie reklamy produktów leczniczych;
3) odmienna interpretacja przepisów art. 94a ustawy Prawo farmaceutyczne prowadziłaby do sprzeczności z prawem unijnym – dyrektywą 2001/83, w świetle wyroku Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Gintec;
4) o ile apteka nie może się reklamować, o tyle jednak może udostępniać informację o swojej lokalizacji i godzinach otwarcia, co wynika wprost
z przepisu art. 94a ustawy Prawo farmaceutyczne. Prawo nie ogranicza form i lokalizacji powyższej informacji, a więc informacja ta może zostać zamieszczona również w gazetce wydawanej przez inny podmiot („Apteka Media”). [...].
W związku z pkt 4 zmodyfikowaliśmy czwartą stronę okładkową tak, aby apteka mogła zamieścić na niej dopuszczalną przez prawo informacje o nazwie, lokalizacji oraz ewentualnych godzinach pracy apteki (np. w formie pieczątki).
Zapraszamy Państwa do współpracy, a w przypadku jakichkolwiek pytań dotyczących wydawanych przez nas publikacji służymy pomocą.